Πως να προλάβετε την παχυσαρκία στα παιδιά

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

παιδί στην ζυγαριάΗ παχυσαρκία δεν είναι τρόπος για να ζεις. Υπάρχουν,ωστόσο, τρόποι να ζεις που προλαμβάνουν την παχυσαρκία. Ξεκινήστε να παρέχετε στο μωράκι σας τα εφόδια για μια «ελαφριά», υγιή ζωή… από κούνια!

 

Τα πρώτα χρόνια ενσταλάζετε στα παιδιά συνήθειες που διαρκούν για μια ζωή. Είναι, επομένως, σημαντικό να διδάξετε στο μωρό σας, ήδη από αυτό το ευεπηρέαστο στάδιο, τρόπους να διατηρεί φυσιολογικό το βάρος του.

Βέβαια, όλα τα μωρά είναι κάπως στρουμπουλά! Αυτό το φυσιολογικό στρώμα λίπους προστατεύει το παιδί από το κρύο, ενώ του παρέχει την απαραίτητη ενέργεια στο στάδιο κατά το οποίο θέλει πρώτα να παίζει και μετά να τρώει. Τα περισσότερα μωρά χάνουν τις συγκεκριμένες «καμπύλες» αμέσως μόλις αρχίσουν να μπουσουλάνε και να περπατάνε.

Για να μην τις ανακτήσουν στο μέλλον, όμως, ακολουθήστε τον παρακάτω οδηγό!

 

Προσοχή στο μενού

Θηλάστε το μωράκι σας όσο το δυνατόν περισσότερο. Τα μωρά που θηλάζουν όχι μόνο αδυνατίζουν γρηγορότερα, αλλά, επιπλέον, παρουσιάζουν μικρότερες πιθανότητες να γίνουν παχύσαρκα στο μέλλον. Αυτό συμβαίνει επειδή ο θηλασμός τα μαθαίνει να μην τρώνε περισσότερο από όσο χρειάζονται. Μόλις χορτάσουν, επιβραδύνουν και σταματούν. Αυτό τα βοηθά να αντιλαμβάνονται τα σήματα του κορεσμού και να ελέγχουν τις ποσότητες που προσλαμβάνουν, συνήθεια που θα τα συντροφεύσει πιθανότατα και στην ενήλικη ζωή τους. Τέλος, ο θηλασμός εμποδίζει τη σύνδεση φαγητού και άνεσης. Με άλλα λόγια, το παιδί αισθάνεται όμορφα, όχι επειδή «γέμισε» υπερβολικά την κοιλίτσα του, αλλά επειδή βρίσκεται στην αγκαλιά σας.

  • Διαβάστε τα σήματα που σας στέλνει. Όταν το παιδί σας αρχίσει να τρέφεται με βρεφικό γάλα, μην αρχίσετε να το πιέζετε να ακολουθεί κάποιο πρόγραμμα. Προσφέρετέ του το μπιμπερό μόνο όταν πεινάει και μην απαιτείτε να πιει κάποια συγκεκριμένη ποσότητα εάν δεν θέλει. Ακόμη, μην του προσφέρετε το μπουκάλι κάθε φορά που κλαίει. Μπορεί να μην πεινάει, αλλά να αισθάνεται απλά άβολα. Βάλτε μουσική, κάντε του μασάζ ή κουνήστε το για να το ηρεμήσετε. Στη συνέχεια, όταν αρχίσει να τρώει τις πρώτες του μαλακές τροφές, μην το αναγκάζετε να αδειάζει το πιάτο του. Τα μικρά, συχνά γεύματα είναι ό,τι πρέπει για ένα παιδί στην ανάπτυξη. Αφήστε το να σταματά μόλις καταλαβαίνει ότι η πείνα του ικανοποιήθηκε, για να μπορεί και στο μέλλον να αντιλαμβάνεται τα σήματα που στέλνει το σώμα του.

Προσοχή στις ετικέτες. Πολλά παιδικά σνακ περιέχουν σιρόπι γλυκόζης και υδρογονωμένα ή ημι-υδρογονωμένα έλαια, τα οποία φορτώνουν το παιδί σας με ένα σωρό άχρηστες θερμίδες. Αυτά προστίθενται στα φαγητά για να βελτιωθεί το άρωμα και η υφή τους. Η κατανάλωσή τους, όμως, μαθαίνει στα παιδιά να προτιμούν τις περισσότερο γλυκές και παχυντικές τροφές, βάζοντάς τα στο δρόμο της παχυσαρκίας. Απομακρύνετέ τα από εκεί διαβάζοντας πάντα τις ετικέτες και απορρίπτοντας ανάλογα προϊόντα. Προτιμήστε τα σνακ με την ένδειξη «χωρίς λιπαρά» ή «χωρίς ακόρεστα λιπαρά» ή, δώστε του υγιεινά ενδιάμεσα γεύματα με φρούτα ή λαχανικά!

  • Γλυκά και σνακ με μέτρο. Δεν χρειάζεται να απορρίψετε τα γλυκά ή τα αλμυρά κεράσματα εντελώς, αλλά να του τα προσφέρετε με γνώμονα το μέτρο. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα παχυντικά, όμως το παιδί χαίρεται κάθε φορά που τα απολαμβάνει κι επομένως δεν είναι θεμιτό να του τα στερήσετε.

Χυμοί με μέτρο. Οι χυμοί φρούτων προσφέρουν βιταμίνες και ενέργεια, όμως η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να εκτοπίσει πιο θρεπτικές τροφές, όπως το γάλα ή τα φρούτα, βλάπτοντας παράλληλα και τα δόντια του. Είναι προτιμότερο να επιλέξετε να δίνετε στο παιδί σας φρεσκοστυμμένους χυμούς από 2-3 πορτοκάλια. Διαφορετικά, στους εργοστασιακούς χυμούς περιορίστε την ποσότητα σε 100 γραμμάρια, για παιδιά 6 με 12 μηνών, και σε 170 γραμμάρια, για παιδιά 1 με 4 ετών ή αραιώνετέ τους με λίγο νερό. Τέλος, φροντίστε να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί αγοράζοντας μόνο «100% φυσικούς χυμούς» και όχι «Φρουτοποτά» ή «Κοκτέιλ Φρούτων». Τα τελευταία, εκτός από πολλή ζάχαρη, περιέχουν πρόσθετα γλυκαντικά, χρώματα και γεύσεις.

  • Προτιμήστε τα «καλά» λιπαρά. Η ανάπτυξη των παιδιών απαιτεί την πρόσληψη λιπαρών και μάλιστα σε ποσότητες μεγαλύτερες από έναν ενήλικα. Ο θηλασμός προσφέρει στο μωρό τα απαραίτητα λιπαρά, όπως και τα βρεφικά γάλατα που είναι εμπλουτισμένα με Ω-3 και Ω-6 λιπαρά οξέα. Όταν αρχίσετε να δίνετε στο καμάρι σας στερεές τροφές, σερβίρετέ του λιπαρά ψάρια (π.χ. σολομό), αβγά και αβοκάντο. Αυτές οι «ισχυρές» τροφές συμβάλλουν στην υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος, ενώ ενδυναμώνουν την καρδιά και το ανοσοποιητικό σύστημα. Επιμείνετε στα «καλά λιπαρά» και αποφύγετε τα κορεσμένα, εφόσον αυτά αυξάνουν τη χοληστερίνη και βλάπτουν τα αγγεία του οργανισμού.

παιδί με γλυκάΠείτε «ναι» στους σωστούς υδατάνθρακες! Όπως τα λιπαρά, έτσι και οι υδατάνθρακες είναι απαραίτητοι εφόσον εκτοξεύουν την ενέργεια του μικρού σας για να μπορεί να παίζει και να κινείται. Παρέχετε στο παιδί σας «καλούς» υδατάνθρακες από ψωμί και δημητριακά ολικής αλέσεως, φρούτα και λαχανικά. Οι «καλοί» υδατάνθρακες βοηθούν το αίσθημα του κορεσμού και αποτρέπουν το παιδί σας από την υπερφαγία. Επιπλέον, μαθαίνοντάς το να προτιμά τη γεύση και την υφή υγιεινότερων υδατανθράκων σε μικρή ηλικία, το βοηθάτε να καλλιεργήσει καλύτερες διατροφικές συνήθειες που θα το συντροφεύσουν κι αργότερα στη ζωή του. Για να είστε βέβαιες πως τα προϊόντα που αγοράζετε είναι κατάλληλα για την ανάπτυξη του παιδιού σας, ελέγχετε πάντα τις ετικέτες των τροφίμων. Προτιμήστε αυτά που περιέχουν τουλάχιστον 3 γραμμάρια πρωτεϊνών και φυτικών ινών και πείτε «όχι» σε όσα περιέχουν μεγάλη ποσότητα σύνθετων υδατανθράκων.

 

ΑΛΛΑΞΤΕ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

Παιχνίδι και πάλι παιχνίδι. Μόλις αρχίσει να κινείται, θα νιώθει πολύ χαρούμενο να μπουσουλάει και να κυλιέται στο πάτωμα όλη μέρα. Ενθαρρύνετε αυτήν του τη διάθεση κατεβαίνοντας στο… επίπεδό του και παίζοντας μαζί του. Ξαπλώστε στο πάτωμα, αφήστε το να σκαρφαλώνει πάνω σας και να μπουσουλάει γύρω σας. Μεγαλώνοντας, καθιερώστε δύο μέρες της εβδομάδας για να βγαίνετε έξω οικογενειακά και να παίζετε όλοι μαζί σε κάποιο πάρκο ή παιδική χαρά. Μέσα στο σπίτι μπορείτε να βάζετε μουσική και να χορεύετε, να παίζετε κυνηγητό, κρυφτό, παντομίμα και ό,τι άλλο σκεφτείτε. Το σημαντικό είναι να το βοηθήσετε να μείνει ενεργό διασκεδάζοντας, χωρίς όμως να νιώθει πίεση.

Μάθετε στο παιδί σας να τρώει πρωινό κάνοντάς το οικογενειακή συνήθεια. Μία πρόσφατη αμερικανική έρευνα σε 8.500 παιδιά αποκάλυψε πως με το να απολαμβάνει από κοινού η οικογένεια το γεύμα, κυρίως το πρωινό, τουλάχιστον πέντε φορές την εβδομάδα, μειώνει κατά 40% τον κίνδυνο της παχυσαρκίας. Ξυπνήστε, επομένως, μισή ώρα νωρίτερα και καθίστε όλοι μαζί στο οικογενειακό τραπέζι.

Τηλεόραση με μέτρο. Πέραν του ότι βλάπτει, ενισχύει και την καθιστική ζωή. Επομένως, περιορίστε την το πολύ σε 2 ώρες ημερησίως.

Πολεμήστε την καθιστική ζωή . Εγγράψτε το παιδί σας σε μια αθλητική ομάδα (ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κολύμβηση κ.τ.λ.), για να αυξήσετε το μεταβολισμό του και να το διατηρήσετε σε καλή φυσική κατάσταση.

Τέλος, προσπαθήστε να αφήνετε το παιδί σας να απολαμβάνει αρκετές ώρες ύπνου, περίπου 10 με 11. Η ανεπάρκεια ύπνου έχει επανειλημμένα συνδεθεί με προβλήματα βάρους και σύμφωνα με αμερικανική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο «Archives of General Psychiatry» για κάθε ώρα μείωσης του ύπνου διπλασιάζονταν οι πιθανότητες να γίνει το παιδί υπέρβαρο. Ο ύπνος, όμως, είναι ευεργετικός και για ακόμη έναν λόγο: τα παιδιά που κοιμούνται καλά έχουν το πλεονέκτημα να ψηλώνουν περισσότερο, εφόσον η αυξητική ορμόνη παράγεται κυρίως τη νύχτα.

 

Mε τη συνεργασία του παιδιάτρου στον ΕΔΟΕΑΠ, συνεργάτη του Ιατρικού Κέντρου, Γιώργου Μουστάκα.

happy baby