Ζάχαρη: Ένας μεγάλος πειρασμός!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

γλυκό,ζάχαρηΤελικά η ζάχαρη είναι κακός σύμβουλος διατροφής για τα παιδιά ή μήπως μερικές φορές στέκεται ως καλός «φίλος» της υγείας τους; Ανακαλύψτε τους μύθους και τις αλήθειες γύρω από την κατανάλωση ζάχαρης!

 

Eίναι γεγονός αναμφισβήτητο ότι τα περισσότερα παιδιά, μικρά και μεγάλα, από τη βρεφική κιόλας ηλικία, απολαμβάνουν να καταναλώνουν τροφές με ζάχαρη! Η ζάχαρη έχει μια μοναδική ικανότητα να δίνει μια γλύκα σε κάθε τροφή, ακόμη και σε αυτές που δεν είναι αμιγώς γλυκές! Τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη είναι, μεταξύ άλλων, τα δημητριακά, τα φρούτα, οι χυμοί λαχανικών, το γάλα, το ρυζόγαλο, το milkshake κ.λπ.

Η ζάχαρη αποτελεί σημαντική πηγή ενέργειας για τα παιδιά, καθώς τονώνει τη μυϊκή αλλά και τη σωματική τους δύναμη. Επιπλέον, πρόσφατες επιστημονικές έρευνες έδειξαν ότι η προσθήκη μικρών ποσοτήτων ζάχαρης στη διατροφή των μικρών μας φίλων αυξάνει την απόδοσή τους σε δοκιμασίες νοητικών ικανοτήτων. Αυτό, φυσικά μπορεί να βοηθήσει τα μικρά σας και στις επιδόσεις τους στο σχολείο!

Τέλος, κάνει καλό σε περιόδους στρες και αγωνίας (π.χ. εξετάσεις στο σχολείο), σε περιόδους δυσκολίας συγκέντρωσης και αποτελεί τονωτική ένεση σε κοπιαστικές περιόδους ή μέρες. Για παράδειγμα είναι καλό να καταναλώνει το μικρό σας ζάχαρη πριν ή μετά π.χ. τη γυμναστική.

Από την άλλη, βέβαια, χρειάζεται να την καταναλώνεται πάντα με κάποιο μέτρο, καθώς σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα υγείας και βάρους στα παιδιά. Ποια, όμως, είναι η συνιστώμενη ποσότητα ζάχαρης που μπορούν να καταναλώνουν οι  μικροί μας φίλοι άφοβα για την καλή τους υγεία; Το ζήτημα σε κάθε περίπτωση, βέβαια, είναι και το τι είδους ζάχαρη καταναλώνει ένα παιδί. Τα σάκχαρα που περιέχονται στα φρούτα και στο γάλα είναι σαφώς προτιμότερα από εκείνα των γλυκών του εμπορίου!

 

Οι συνέπειες της υπερβολής!

Η ποσότητα της ζάχαρης που μπορεί να καταναλώνει ένα παιδί χωρίς να προκληθούν… παρενέργειες είναι περίπου 60 γραμμάρια ημερησίως. Η ποσότητα αυτή, όμως, συμπεριλαμβάνει την ποσότητα ζάχαρης που προσλαμβάνει ένα παιδί από κάθε τροφή και όχι μόνο από τα γλυκά, τις σοκολάτες και τα σνακ, αλλά ακόμη και από τα φρούτα. Σε αυτήν την περίπτωση ο οργανισμός θα κρατήσει το ποσοστό ενέργειας που χρειάζεται και θα αποβάλει το υπόλοιπο. Είναι αλήθεια ότι στο μεγαλύτερο μέρος των τροφών υπάρχει μεγαλύτερη ή μικρότερη ποσότητα ζάχαρης, ακόμα και σε εκείνες τις τροφές οι οποίες δεν συγκαταλέγονται στους γλυκούς… πειρασμούς! Έτσι, εσείς δίνετε στο μικρό σας ζάχαρη με μέτρο, γιατί, μεταξύ άλλων, οι πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής κατανάλωσης ζάχαρης είναι οι εξής:

  • Aύξηση σωματικού βάρους και αποθήκευση λίπους στο μυϊκό ιστό.
  • Kαταπόνηση των οστών.
  • Eμφάνιση τερηδόνας.
  • Aνάπτυξη προδιάθεσης σακχαρώδους διαβήτη.

Μην ξεχνάτε ότι είναι πολύ σημαντικό σε καθημερινή βάση να ενθαρρύνετε την υγιεινή διατροφή του παιδιού σας, αν και οι γευστικές… αταξίες είναι κι αυτές για τα παιδιά. Δεν σας συμβουλεύουμε να προτρέπετε το μικρό σας να καταναλώνει συχνά τροφές με ζάχαρη, αλλά όσο κακό κάνει η υπερβολική κατανάλωσή τους, τόσο κακό κάνει και η παντελής έλλειψη της κατανάλωσής του, σε σωματικό, αλλά και ψυχολογικό επίπεδο! Γι’ αυτό θέστε όρια και όχι «απαγορευτικές πινακίδες» στη διατροφή του παιδιού σας. Παρακάτω θα σας δώσουμε μερικές συμβουλές που θα γλυκάνουν εσάς, αλλά και τους μικρούς μας φίλους.

  • Φροντίστε να αρχίσετε να δίνετε στο παιδί σας γλυκές απολαύσεις, όπως σοκολάτα, παγωτά, γλυκά σνακ κ.λπ., κυρίως από την ηλικία των 2 ετών και μετά. Προτιμήστε τις λιλιπούτειες συσκευασίες γλυκών που περιέχουν μικρότερη ποσότητα ζάχαρης και σοκολάτας ή άλλων γλυκαντικών ουσιών. 
  • Προτιμάτε τη μαύρη σοκολάτα από την γάλακτος και φυσικά να θυμάστε ότι είναι προτιμότερο να φτιάχνετε εσείς αγαπημένα γλυκά και γλυκές λιχουδιές από το να καταναλώνετε εκείνα του εμπορίου.

Αλήθειες ή μύθοι;

Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί πολλές έρευνες που εξετάζουν το κατά πόσο η ζάχαρη «δημιουργεί» υπερκινητικά παιδιά ή όχι. Αρκετές έρευνες στο παρελθόν έδειξαν ότι μπορεί και να υπάρχει σχέση μεταξύ ζάχαρης και υπερκινητικότητας. Πρόσφατες έρευνες, όμως, πάνω από 23, και πιο συγκεκριμένα όσες έχουν διενεργηθεί από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Ιατρικής, απέδειξαν ότι η κατανάλωση της ζάχαρης δεν ευθύνεται για την υπερδραστηριότητα που εμφανίζεται σε ορισμένα παιδιά.

 

Το ξέρατε ότι...

- Η συχνή κατανάλωση ζάχαρης θέτει σε κίνδυνο τα δόντια για την ανάπτυξη τερηδόνας;

- Η μαύρη ζάχαρη δεν έχει λιγότερες θερμίδες από τη λευκή; Η διαφορά τους έγκειται στο ότι η λευκή ζάχαρη είναι χημικά επεξεργασμένη και έχει μικρότερη περιεκτικότητα σε κάλιο, ασβέστιο και μαγνήσιο.

- Τα παιδιά που ανταποκρίνονται σε έντονα γλυκές γεύσεις ενδέχεται να εμφανίζουν συμπτώματα κατάθλιψης, σύμφωνα με έρευνα της Julie Mennel;

 

Συμβουλές

Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνδέσει την κατανάλωση της ζάχαρης με την παχυσαρκία, γεγονός το οποίο φαίνεται να μην είναι καθόλου αληθές. Επιστημονικοί φορείς και οργανισμοί υγείας, συμπεριλαμβανομένου και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, έχουν συμπεράνει, ύστερα από έρευνες, ότι η ζάχαρη δεν σχετίζεται άμεσα με την παχυσαρκία. Αυτό απλά που συμβαίνει είναι ότι η γλύκα της, όπως είναι φυσικό, «μεθάει» μικρούς και μεγάλους. Με λίγα λόγια, για όσα παιδιά παχαίνουν αυτό δεν συμβαίνει λόγω της ζάχαρης, αλλά επειδή καταναλώνουν υπέρογκες ποσότητες γλυκών, σοκολάτας και σνακ και ως εκ τούτου αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο οργανισμός τους να προσλαμβάνει πολλές θερμίδες!

 

Δείτε ακόμη: Παιδί & παιχνίδι: Αχώριστοι σύντροφοι!

 

happy baby