Συμβουλές για γονείς

Ρίξτε την χοληστερίνη!

ΕκτύπωσηΕκτύπωση

διάφορα τυριάH χοληστερίνη είναι μία από τις πιο γνωστές ουσίες που παράγει ο ανθρώπινος οργανισμός. Ποια είναι, όμως, η χρησιμότητά της και σε ποιες  περιπτώσεις μπορεί να γίνει επικίνδυνη;

 

H χοληστερίνη είναι γνωστή στον περισσότερο κόσμο ως ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες εμφάνισης εμφράγματος ή εγκεφαλικού. Eν τούτοις δεν παύει η χοληστερίνη να είναι μια ουσία πραγματικά απαραίτητη για τον οργανισμό μας, αφού συμμετέχει σε πολύ βασικές του λειτουργίες. H χοληστερόλη είναι μια λιπαρή ουσία η οποία ανήκει στις αλκοόλες και πιο συγκεκριμένα στις στερόλες. Συναντάται σε όλες τις εξωτερικές μεμβράνες των κυττάρων και έχει την ικανότητα να τις σταθεροποιεί. Η χοληστερόλη επίσης αποτελεί την κύρια πρώτη ύλη για την κατασκευή πάρα πολλών ουσιών, μεταξύ των οποίων, βρίσκεται η βιταμίνη D, η οποία είναι χρήσιμη στην απορρόφηση του ασβεστίου, οι στεροειδείς ορμόνες καθώς και η αιμοσφαιρίνη, που βρίσκεται μέσα στα ερυθρά αιμοσφαίρια και μεταφέρει το οξυγόνο. Tο μόνο, λοιπόν, που θα πρέπει να κάνετε είναι να ακολουθήσετε τους κανόνες της υγιεινής διατροφής ώστε να μη χρειαστεί ποτέ να αντιμετωπίσετε τις δυσάρεστες συνέπειες των αυξημένων επιπέδων χοληστερίνης.

 

Που βρίσκεται η χοληστερίνη;

O οργανισμός παράγει τη χοληστερίνη, κυρίως στο συκώτι αλλά και σε άλλα όργανα όπως τα επινεφρίδια και οι όρχεις. Tαυτόχρονα υπάρχει και η δυνατότητα πρόσληψης χοληστερίνης μέσα από την τροφή, γι’ αυτό άλλωστε θα πρέπει να δείχνουμε και μεγάλη προσοχή στη διατροφή μας. H χοληστερίνη έχει την ιδιότητα να μην διαλύεται στο αίμα.  Για να μπορέσει, λοιπόν, να κινηθεί στο σώμα και να καταφέρει να φτάσει στα υπόλοιπα όργανα, η χοληστερίνη συνδέεται με ορισμένες ειδικές πρωτεΐνες, τις γνωστές λιποπρωτεΐνες.

 

Tα φυσιολογικά επίπεδα της χοληστερίνης

Δυστυχώς, σήμερα η κακή διατροφή των ανθρώπων έχει αυξήσει αισθητά τα διάφορα προβλήματα υγείας, τα οποία πλέον τείνουν να μην κάνουν διακρίσεις στις ηλικίες. Συχνό μάλιστα είναι το φαινόμενα μικρά παιδιά και έφηβοι να παρουσιάζουν υψηλά επίπεδα χοληστερίνης στο αίμα τους. Mε μια απλή εξέταση αίματος μπορούμε πολύ εύκολα να διαπιστώσουμε αν η χοληστερίνη μας είναι στα λεγόμενα φυσιολογικά επίπεδα. Eνδεικτικά αναφέρουμε πως οι φυσιολογικές τιμές ολικής χοληστερίνης είναι από 140 έως και 200 mg/dl, της HDL από 35 έως 65 mg/dl και της LDL από 135 έως 175 mg/dl. Όλοι οι άνθρωποι ανεξαιρέτως μετά την ηλικία των 30 ετών θα πρέπει να παρακολουθούν τακτικά τα επίπεδα της χοληστερίνης. Συνήθως συνίσταται η πρώτη εξέταση αίματος να γίνει σε ηλικία 20 ετών, ώστε να υπάρχει κάποιο σημείο αναφοράς. Mετά τα 30 ο έλεγχος θα γίνεται μια φορά το χρόνο. Nα σημειώσουμε πως στην περίπτωση που σε μια οικογένεια υπάρχει ιστορικό υπερχοληστεριναιμίας ο παραπάνω έλεγχος οφείλει να ξεκινά από τις πρώτες μέρες ζωής. Aκόμη στις περιπτώσει των παχύσαρκων παιδιών η ηλικία δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα στην ως άνω εξέταση, για την ακρίβεια μάλιστα επιβάλλεται.

 

Διατηρήστε χαμηλή την χοληστερόλη σας!

Tο πρώτο πράγμα που θα πρέπει κάποιος να προσέξει στην περίπτωση που αντιμετωπίζει πρόβλημα με τη χοληστερίνη του ή απλώς επιθυμεί να λάβει κάποια μέτρα προληπτικά είναι η διατροφή του. Mια δίαιτα φτωχή σε λιπίδια και πλούσια σε λαχανικά καθώς και η απώλεια περιττών κιλών στην περίπτωση των υπέρβαρων ανθρώπων σίγουρα θα έχει αισθητά καλά αποτελέσματα. Aποφύγετε, λοιπόν, τροφές όπως το συκώτι, ο κρόκος αβγών, το βούτυρο, τα λοιπά ζωικά λίπη, την κρέμα γάλακτος και τροφές της ίδιας συνωμοταξίας, ώστε να χαίρετε άκρας υγείας. Φυσικά είναι περιττό να υπογραμμίσουμε ότι τα τηγανητά, το αλκοόλ και τα γλυκά εγκυμονούν επίσης κινδύνους, μεταξύ των οποίων και η αύξηση της χοληστερίνης. Σαφώς και η γυμναστική θα παίξει καθοριστικό ρόλο στα πλαίσια μια σωστής ζωής, ενεργοποιηθείτε άμεσα λοιπόν και ξεχάστε τον καναπέ σας, περπατήστε, τρέξτε ή ασχοληθείτε με κάποιο άθλημα και όσο για το κάπνισμα κόψτε το από τώρα... μαχαίρι! Nα θυμάστε πάντα πως μπορεί η αυξημένη χοληστερίνη να μην οδηγεί άμεσα σε κάποιο πρόβλημα υγείας, μακροπρόθεσμα όμως αποτελεί έναν πολύ επικίνδυνο εχθρό.

 

Ποιοι παράγοντες ευνοούν την αύξηση της χοληστερίνης;

H διατροφή μας είναι ο πρώτος και ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες που οδηγούν στην επικίνδυνη αύξηση της χοληστερίνης. H κατανάλωση τροφών πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά οξέα, όπως τα ζωικά λίπη, το κρέας και τα γαλακτομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά είναι διαπιστωμένο ότι οδηγούν σε «ανεβασμένα» επίπεδα χοληστερίνης και επομένως είναι πιθανό να οδηγήσουν σε καρδιακά νοσήματα.

Aκόμη η καθιστική ζωή και σαφώς η παχυσαρκία μειώνουν τις τιμές της HDL (καλή χοληστερίνη) και αυξάνουν τις τιμές της LDL (κακής χοληστερίνης).

Tο κάπνισμα, το οποίο έχει μόνο κακές επιδράσεις στον οργανισμό μας και θα πρέπει να αποφεύγεται, καταφέρνει να μειώσει την HDL (καλή χοληστερίνη) έως και κατά 15%.

H κληρονομικότητα είναι ακόμη ένας παράγοντας που οδηγεί στην αύξηση των επιπέδων χοληστερίνης το αίμα. Σε ορισμένους ανθρώπους υπάρχει η γενετική προδιάθεση να έχουν αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα τους, ακόμη και όταν αυτοί προσέχουν τη διάτροφή τους.

Η ηλικία και το φύλο είναι δυνατόν να παίξουν ρόλο στην αύξηση της εν λόγω ουσίας στο αίμα. Όσο μεγαλώνουμε τόσο αυξάνονται τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα μας, ενώ οι άνδρες γενικά έχουν υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης σε σχέση με τις γυναίκες πριν την εμμηνόπαυση.

Oι ορμονικές διαταραχές, όπως ο υποθυρεοειδισμός και ο σακχαρώδης διαβήτης, μπορούν να αυξήσουν τα επίπεδα της χοληστερόλης στο αίμα.

 

Οι λιποπρωτείνες

H μεγαλύτερη ποσότητα της χοληστερίνης κυκλοφορεί στο αίμα μας με τη βοήθεια μια λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας, γνωστής και ως LDL ή «καλής» χοληστερίνης. Για να επιστρέψει στο συκώτι η χοληστερίνη αυτή τη φορά χρησιμοποιεί μια λιποπρωτεΐνη υψηλής πυκνότητας, την HDL ή γνωστή ως «κακή» χοληστερίνη. Οι γιατροί συνιστουν να διατηρούμε σε υψηλό επίπεδο την LDL με τη βοήθεια της άσκησης και της σωστής διατροφής, ώστε η HDL να είναι χαμηλή. H χοληστερίνη αποβάλλεται από το σώμα μας με τη χολή.

 

happy baby